Rusalka on tsekkiläisen Antonín Dvořákin säveltämä ooppera, jonka libreton on kirjoittanut runoilija Jaroslav Kvapil. Libretto pohjautuu Karel Jaromír Erbenin ja Božena Němcován satuihin veden hengettärestä, joka tunnetaan erityisesti slaavilaisesta mytologiasta. Rusalka on eräs tunnetuimmista tsekkiläisistä oopperoista ja Metropolian Opera tuokin nyt lavalle uuden produktion tästä oopperan ystävien sydämiä jo vuodesta 1901 valloittaneesta klassikosta.

Rakastuin pienenä Disneyn Pieneen Merenneitoon, joka teki minuun vaikutuksen niin taianomaisuudellaan kuin vedenalaisella maailmallaankin. Animaatio ammensi inspiraatiotaan H.C. Andersenin Pieni Merenneito -sadusta, joka taasen pohjautuu löyhästi Undine-myyttiin ja on näin ollen yhteydessä myös Rusalkaa inspiroineeseen veden hengettären tarinaan. Tapahtumat tuntuvatkin Oopperan edetessä tutuilta mutta Rusalka on tunnelmaltaan ja käänteiltään Pientä Merenneito paljon synkempi ja verevämpi.

Olen nauttinut suuresti Finnkinon säännöllisesti järjestämistä Event Cinema -näytöksistä eikä Rusalka ole poikkeus. Jälleen kerran suurin osa Tennispalatsiin kokoontuneista katsojista on varsin iäkkäitä (mikä toki myös lämmittää sydäntäni) ja pohdinkin seuralaiseni kanssa, että olisi ihanaa nähdä näissä näytöksissä myös hieman nuorempia katsojia.

Saattaa tuntua hämmentävältä ajatukselta katsoa oopperaa elokuvasalissa mutta kokemus on ainutlaatuinen, sillä Event Cinema -produktiot ovat myös taiten leikattuja ja kuvattuja. Mahdollisuus nähdä laulajat läheltä tuo ooppera-kokemukseen fyysisyyttä ja intimiteettiä, mitä on toisinaan mahdoton kokea kaukana esim. Kansallisoopperan salissa kaukana lavasta istuessaan. On myös elämyksellistä kuulla esiintyjien haastatteluja väliajoilla ja päästä kurkistamaan miten seuraavaa näytöstä rakennetaan lavasteissa!

54036-rusalka-kristine-opolais-c-ken-howard-metropolitan-opera7-resized

Rusalka kertoo veden hengettärestä Rusalkasta (Kristine Opolais), joka rakastuu ihmiseen ja luovuttaa äänensä hänet ihmishahmoon taikovalle noidalle, Ježibaballe, jota steampunk-henkisesti puvustettu ja maskeerattu Jamie Barton herkullisesti ja roolistaan silminnähden nauttien tulkitsee. Ježibaban (videollakin näkyvät) palvelijat, epäonnistuneet ihmiskokeet, ihastuttivat suuresti allekirjoittanutta.

Rusalka pakenee vedenalaisesta maailmasta toivoen voittavansa prinssin rakkauden. Jos rakastunut uhraa merkittävän osan itsestään rakkauden tähden, voiko rakkaus johtaa onnellisuuteen, pohtii Oopperan ohjaaja Mary Zimmerman tarinan symboliikkaa sen väliajalla.

Erityisen vaikutuksen minuun tekee oopperan upea lavastus, joka on Daniel Ostlingin käsialaa. Etenkin toisen puoliajan tyylikäs ja samalla jotenkin hyytävä viininpunaiseen sävyttynyt sali nurkassa olevine kalloineen ja sarvineen saa kylmät väreet kulkemaan pitkin selkäpiitä.

Ihailen suuresti Rusalkan roolin laulavaa Kristine Opolaista ja onkin kiehtovaa nähdä hänet mykkänä oopperan toisessa näytöksessä. Kuten Opolais itsekin rooliaan kommentoi, suuren osan rooliaan hän voi käyttää vain omaa omaa kehoaan ja fyysisyyttään Rusalkan tunteiden ja ajatusten ilmaisuun. Hän myös lisää Rusalkan oopperana koskettavan aivan erityisesti hänen sieluaan ja tämä on helppo uskoa, sillä kyseessä on produktio, joka aikoinaan toi hänet kansainväliseen tietoisuuteen.

Maagisen ja tummasävyisen Rusalkan musiikki on todella kaunista, vivahteikasta ja ajatonta. Erityisen taikansa ja särmänsä oopperalle antaa myös se, että se on todellakin kokonaisuudessaan tsekinkielinen.

Eräs Rusalkan tunnetuimpia aarioista on Laulu kuulle, jonka Opolais tulkitsee tunteella.

Kapellimestari: Mark Elder. Ohjaus: Mary Zimmerman; Lavastus: Daniel Ostling; Puvut: Mara Blumenfeld; Valot: T. J. Gerckens; Koreografia: Austin McCormick.

Rooleissa: Kristine Opolais (Rusalka), Katarina Dalayman (Tuntematon ruhtinatar), Jamie Barton (Ježibaba), Brandon Jovanovich (Prinssi), Erik Owens (Vedenhenki).

Kuvat: Ken Howard | Metropolitan Opera

Englanninkielinen tekstitys!

Kesto n. 4h 5min

Rusalkasta on vielä näytöksiä pääkaupunkiseudulla (Tennispalatsi, Kinopalatsi ja Sello)
lauantaina 4.3 klo 12:00. Hanki liput!

Näytöksiä on myös muualla Suomessa, Finnkinon teattereissa!

Tutustu Event Cineman tulevaan ohjelmistoon

Lady Dandy

Lady Dandy

Dandyismi merkitsee minulle henkistä sivistystä, kauniita käytöstapoja, tyylikkyyttä, estetiikan kaipuuta ja rakkautta kauneuteen, taiteeseen ja kulttuuriin. Myös ekologiset arvot ovat lähellä sydäntäni ja mielikuvissani aikamme dandy voisikin olla eräänlainen nykymaailman kaupallisuuden ja hetkellisyyden kulttuurin marginaalissa elävä boheemi ja elämään intohimoisesti suhtautuva seikkailija. Kirjoitan ainakin kirjallisuudesta, musiikista, tanssista, oopperasta, baletista, teatterista ja sirkuksesta herra Stendhallia kohti kumartaen. " -- Absorbed in the contemplation of sublime beauty... I reached the point where one encounters celestial sensations... Everything spoke so vividly to my soul." (Stendhal) Instagramissa nimellä ladydandyblogi